ahlan wasahlan

Saturday, December 10, 2011

Hayati Cuti Anda!!!


Bismillahir Rahmanir Rahim..
Assalamualiakum warahmatullahi wabarakatuh..
Alhamdulillah, segala puji bagi Tuhan sekalian alam, selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad SAW..setinggi- tinggi kesyukuran ke hadrat Ilahi..dengan nikmatNya yang tidak terhingga..yang mana kita boleh umpamakan seperti makhota..apabila seorang raja memakai mahkota itu..maka segala arahan nya akan dijalankan.segala perbuatan dapat dilakukan..tetapi, apabila kehilangannya..baru terfikir akan nikmat yang dikurniakan.bercakap tentang nikmat..cuti panjang ini, mesti lah suatu nikmat untuk kita.bahkan untuk seorang pelajar yang tinggal di asrama penuh..sekolah menengah, mahupun agama atau tahfiz adalah suatu yang ditunggu-tunggukan.namun, harus kita ingat mensyukuri nikmat itu penting agar kita termasuk di dalam golongan yang sedikit..Allah berfirman :

7. dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan Demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar Sesungguhnya azabKu amatlah keras". Surah Ibrahim.

13. ....dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hambaKu Yang bersyukur. Surah
Saba'

Maksud syukur pula ialah, kita menggunakan pemberian Allah itu dengan sebaiknya..contohnya : jika pen itu digunakan untuk menulis, tetapi kita menggunakan untuk membunuh..semstinya ianya tersimpang dari tujuan pen itu diciptakan..dan manusia, tidka lain, tidak bukan diciptakan untuk : Allah berfirman :

56. dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. Surah Az-zariyat

Ha! Begitulah tujuan kita di dunia...yang merupakan jambatan untuk ke akhirat..jika kita tahu bahawasanya di seberang sana ada tempat yang menarik.sudah tentu kita akan melintasi jambatan ini dengan cepat tanpa menoleh ke kanan dan ke kiri..

Pembaca yang di rahmati Allah..
Hayatilah cuti anda dengan sebaiknya..jangan membazirkan masa dengan perkara yang tidka berfaedah.
Semakin hari, semakin singkat umur kita dan semaikn hampir ke destinasi sebenar..
Ayuh!! Kita mengorak langkah untuk sama-sama berubah untuk masa depan yang hakiki...

No comments:

Post a Comment